wpthemepostegraund

Шесть мифов о реформе «Укрзалізниці»

Андрей Пивоварский, советник министра инфраструктуры

Колонки автора

Последние новости рынка авиаперевозок

«Укрзалізниця» — не просто чергове державне підприємство, це одна з найважливіших складових економіки країни.

Лише в Росії і ще кількох країнах світу залізничні вантажні перевезення мають настільки великий вплив на економічний розвиток.

Коли ми готували реформу підприємства, то розуміли, що треба проаналізувати, який вплив матиме кожен наш крок на економічний розвиток країни.

Що вдалося зробити?

У 2015 році Мінінфраструктури та «Укрзалізниця» працювали над тим, щоб завершити корпоративне перетворення компанії і створити публічне акціонерне товариство «Укрзалізниця», що є базовим кроком для проведення реформи.

Всередині товариства проведено низку структурних реформ, створено 29 філій, з яких шість — регіональні. У 2016 році структурну реформу буде продовжено.

Її мета — створення вертикально-інтегрованого холдингу, де кожен напрямок — інфраструктура, вантажні перевезення, пасажирські перевезення, промислові підприємства — будуть окремими структурними одиницями.

Весь 2015 рік реформа «Укрзалізниці» супроводжувалася міфами, які є ґрунтом для маніпуляцій. З ними необхідно нарешті попрощатися.

Перший міф — «Укрзалізницю» готують до приватизації.

Це відверта брехня. Це навіть ніколи не обговорювалося. Власне, приватизація «Укрзалізниці» у нинішньому стані — вбивча для економіки України.Інфраструктура і рухомий склад стовідсотково залишаються у власності державної компанії.

Закон про залізничний транспорт чітко прописує заборону приватизації «Укрзалізниці». Багато людей часто у ЗМІ мені «допомагали», заявляючи, що корпоратизація — це приватизація. Ні! Корпоратизація — це зміна організаційно-правової форми і більш ефективне корпоративне управління, але не приватизація.

Другий міф — активи «Укрзалізниці» недооцінять.

Часто доводилося чути, що активи «Укрзалізниці» спеціально знецінять, щоб дешево приватизувати. Доводилося чути: «Хто така Deloitte, щоб робити оцінку?».

Насправді за оцінкою компанії Deloitte вартість активів «Укрзалізниці» втричі більша від зазначеної у звітності «Укрзалізниці» і підтвердженої аудиторами за результатами попередніх років — 75 млрд грн. Deloitte оцінила активи 245 млрд грн.

Фонд держмайна дав позитивну рецензію на цю оцінку, і в аудит 2015 року буде поставлена нова  вартість активів. Оцінка включає лікарні, будівельну компанію, президентську резиденцію в селі Гута. Так, «УЗ» побудувала багато резиденцій.

Справедлива оцінка майна «УЗ» на Донбасі і в Криму не проводилася. Ці активи включені за балансовою вартістю. Після повернення цих регіонів буде переоцінка.

Аналіз вартості активів української та іноземних залізниць за допомогою відповідного порівняльного коефіцієнта показує, що ми на одному рівні з Росією і недалеко відстали від Німеччини. Тобто Deloitte зробила свою роботу якісно.

Дехто стверджує, що 245 млрд грн — це дуже мало, адже якщо купувати і будувати окремо все те, що має «УЗ», цих грошей не вистачить. Проте не варто забувати, що рівень зношеності майна «УЗ» просто фантастичний.

Відновлювальна вартість, тобто те, скільки коштів потрібно, аби з нуля побудувати «Укрзалізницю», становить 1,253 трлн грн.

Третій міф — усіх звільнять.

Закон передбачає, що персонал буде переведений у ПАТ «Українська залізниця». Розмови про те, що нововведення передбачають масові звільнення, безпідставні. Можна оптимізувати чисельність через виділення неосновних активів.

Наприклад, в «Укрзалізниці» є будівельна компанія, в якій працює кілька тисяч людей. Ця компанія не займається інфраструктурою — вона будує різні об’єкти. Може, краще вивести її із структури «УЗ» в окрему компанію, яка працюватиме не лише на «Укрзалізницю». Вона може бути і державною, і приватною.

Можна суттєво скоротити адміністративний  апарат, якщо навчитися працювати ефективніше, за сучасними технологіями. Наприклад, запровадити ERP-систему. Тоді знадобиться менше бухгалтерів та IT-фахівців.

Проте переважна більшість лінійного персоналу — на своєму місці. Без машиністів, провідників, тих, хто відповідає за безпеку, «УЗ» неможлива, і це розуміють усі.

Твердження, що усіх звільнять, — міф. Навпаки, 2015 року ми підвищили соціальні стандарти. У 2016 році зарплати будуть підвищуватися двічі. Якщо план буде перевиконано, то менеджмент може ще більше підвищити зарплату.

Четвертий міф — реформа відбувається раптово.

Про реформу говорили давно. Майже десять років — про корпоратизацію, мінімум п’ять років — про те, що треба прийняти закон про залізничний транспорт.

Для інформування суспільства було проведено понад 100 спеціальних заходів на експертному рівні. Де ми тільки не були — в Американській торговій палаті, Європейській бізнес-асоціації, транспортному комітеті Верховної Ради.

Ми об’їхали всі регіональні філії, спілкувалися з людьми, запустили програму «Агенти змін», щоб дійти до кожної залізниці і пояснити, що відбувається. Щоб негідники, які заробляють на «Укрзалізниці», не могли розхитувати ситуацію.

П’ятий міф — експерти не брали участі у підготовці реформи.

ATKerney, E&Y, Європейська комісія, Світовий банк, Європейська бізнес-асоціація, АСС. Якщо це не експерти, то хто тоді експерти? Завдяки шаленій підтримці німців, американців, ЄС ми отримали доступ до best of the best.

Шостий міф — ніхто не знає, що робити після корпоратизації.

П’ятирічний план розписаний. Потрібно іти за цим планом і розуміти: правління може додати ефективності в господарській діяльності, але суттєво змінити бізнес-модель можна лише завдяки прийняттю двох базових законів: про залізничний транспорт і про національну комісію з регулювання у сфері транспорту.

Якщо їх не приймуть, реформа «Укрзалізниці» та усієї галузі буде проблемою. Без підтримки Верховної ради буде складно. Люди скажуть: «Винен менеджмент. «УЗ» добре працювала, а тут якісь реформатори-технократи прийшли і все зламали».

Організаційно-правова форма компанії та її корпоративна структура змінені. Тепер треба міняти якість людей. Новий керівник, напевно, внесе якісь зміни в правління. Як і в «Нафтогазі», необхідно змінити наглядову раду. Сьогодні вона суто технічна і бюрократична. Там представники уряду, а повинні бути незалежні професіонали.

Картинка створена, рамка є. Тепер усе в руках менеджменту «УЗ» та депутатів.

З лекції Андрія Пивоварського в рамках заходу МІКРОЕКОНОМІКА ВІД ПЕРШИХ ОСІБ: ФІРМИ, РИНКИ ТА ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ, організованого Vox Ukraine у парнерстві з Київською школою економіки.

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об’єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Все про: Укрзализныця, Мининфраструктуры, Пивоварский, реформы

Комментирование и размещение ссылок запрещено.

Комментарии закрыты.