Сьoгoдні всі прaвa, і нa зeмлю, і нa тe, щo нa зeмлі рoзтaшoвaнe, рeєструються в oднoму рeєстрі. З oднoгo бoку, цe дужe дoбрe, aлe з іншoгo, Мін’юст aбсoлютнo нe рoзрaxувaв нaвaнтaжeння зі здійснeння рeєстрaційниx дій.
Пo-другe, нoвoю рeдaкцією зaкoну «Прo дeржaвну рeєстрaцію рeчoвиx прaв нa нeруxoмe мaйнo тa їx oбтяжeнь» прaвa нoтaріусів у сфeрі дeржaвнoї рeєстрaції тaкoж були знaчнo рoзширeні.
Прийнятим Зaкoнoм зaпрoвaджується також дуже перспективна, на мій погляд, норма щодо запровадження аутсорсингу у сфері державної реєстрації прав. Закон передбачає, що Кабінет Міністрів може передати функції зі здійснення реєстрації прав акредитованим особам.
Візовому центру не вигідно вас «відшивати» — кожен клієнт приносить кошти. Звичайно, лишається можливість подачі документів і безпосередньо в консульство, на цьому можна трохи зекономити, але там вже швидкість і зручність не гарантовані.
Таке у Верховній Раді полюбляють робити, адже популістичний потенціал таких законопроектів дуже високий. А от ефект від них незначний. Адже писати папірці з обґрунтуванням неможливості виконати закон чиновники добре навчилися.
Одна з найголовніших речей, які треба вчинити для боротьби з корупцією, — це знищити «вузькі місця», коли людина може отримати владну печатку лише у когось одного. В цій ситуації людина змушена давати хабар, адже альтернативи немає: без конкретного посадовця справа залишиться без руху.
Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
А це паплюжить гідність людини, створює у неї відчуття приниженості. І саме з цим треба боротись в першу чергу.
Звідси – величезні черги і постійні намагання «вирішувати питання» в обхід черги за хабар. І я не думаю, що з передачею реєстраційних функцій на місця ситуація кардинально зміниться.
* * *
Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об’єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.
Сподіваюсь, що ці завдання будуть реалізовані на належному рівні, а не, як часто буває, реалізовані «для галочки», чи, взагалі, з лобіюванням інтересів наближених до влади приватних компаній.
Тоді багато говорили про «чорних нотаріусів», які будуть реєструвати оренду навіть без згоди власника ділянки. Але все ці побоювання були спростовані практикою. Запропонована система успішно діє от вже 10 місяців і особливих зловживань при цьому не виявлено.
А от коли одну і ту саму дію зможуть вчиняти декілька осіб (а ще й з різних відомств та з різних місцевостей), ситуація змінюється кардинально, адже, якщо за вчинення законних дій один посадовець вимагає хабар, можна просто звернутись до іншого.
Справа в тому, що для того, аби якось вирішити проблему з реєстрацією сільгоспземель, у березні Верховна Рада прийняла наш законопроект № 0944, яким функції реєстрації права оренди сільськогосподарських земель були передані нотаріусам.
Олег Кулинич, народный депутат Украины
Колонки автора
Конец децентрализации. Кабмину хотят дать безграничные земельные полномочия
Начнет ли правительство бороться с земельной коррупцией
Приведет ли конституционное представление к коллапсу на земельном рынке
Корупція є різною. Є і вимивання мільярдів коштів з бюджетів, і незаконна приватизація, і продаж державних посад.
Тепер нотаріуси матимуть можливість реєструвати усі права на нерухомість, незалежно від нотаріального посвідчення відповідного договору. І, що дуже важливо, — незалежно від місця знаходження майна. На останній нормі я наполягав під час підготовки закону до другого читання, оскільки вважаю її надзвичайно важливою.
Яскравим прикладом того, як це вже успішно працює в Україні є візові центри, до яких швидко призвичаїлися українці. Замість того, щоб о п’ятій ранку вставати в чергу під консульством сьогодні більшість туристів до візових країн просто обирають зручний час подачі документів.
Інша справа – усунення причин, які сприяють корупції, і створення умов для того, щоб зробити корупційні прояви невигідними. Це вже складніший процес, і тут простим скороченням строків не обійтись.
Адже норма дійсно перспективна і здатна корінним чином змінити ситуацію у сфері державної реєстрації прав на краще.
Найпростіший, але, в той же час, найменш ефективний спосіб боротьби — це прийняття законів із встановленням скорочених термінів видачі документів і встановлення адміністративної відповідальності за їх порушення.
По-друге, якщо ми знищимо монополію державних органів на здійснення реєстраційних дій, хабарництво у самих цих органах значно зменшиться. А отже – незахищені верстви населення, які не в змозі витрачати додаткові кошти на послуги з реєстрації, зможуть отримати їх у загальному порядку, але без хабарів.
По-перше, реєстраційні функції передаються від Мін’юсту до РДА та виконавчих органів міських рад міст обласного значення. Іншим сільським, селищним, міським радам також надається можливість за власним рішенням брати у свій штат державних реєстраторів.
Розглянемо питання оформлення прав на землю та нерухомість — це одна з найболючіших проблем, які виникають у людей. Половина звернень виборців — це скарги на ті кола пекла, які треба пройти, щоб оформити спадщину, оформити права на землю.
Але, все ж таки, на мій погляд, є більш чутлива її форма, це – корупція побутова. Чому? Тому, що саме вона змушує людей місяцями оббивати пороги владних кабінетів, стояти у чергах, і постійно доказувати владі, що «ти не верблюд».
В цьому плані хочу сказати декілька слів про прийняту нещодавно нову редакцію закону про реєстрацію речових прав на нерухоме майно. Зупинюсь на головній «родзинці» закону – кардинальній зміні системи реєструючих органів. Що ж передбачає прийнятий закон?
Мені можуть відповісти, що і нотаріуси, і приватні компанії працювати безкоштовно не будуть. Дійсно, не будуть. Але, по-перше, завдяки цьому ми вирішимо проблему черг. І той, хто не бажає витрачати час на безкінечні поневіряння по владних коридорах, отримає відповідну послугу швидко і заплатить за це офіційні кошти до бюджету (а він їх і сьогодні сплачує, тільки сплачує у чиюсь кишеню).
Для прикладу, в одному районі працює 3-5 реєстраторів. Один реєстратор за день може провести до 10 реєстраційних дій. А тільки договорів оренди землі в масштабах України за рік може реєструватись до 2 мільйонів, В результаті, з таким обсягом роботи Мінюст не справляється.
Прийнятий закон передбачає, що для того, щоб вказана норма запрацювала у сфері реєстрації речових прав на нерухоме майно, урядом мають бути визначені порядок проходження акредитації та вимоги до суб’єктів, які будуть займатись діяльністю з реєстрації прав.
Так склалось, що у кожній області, навіть у кожному районі у нас традиційно вимагають від людей різний пакет документів для реєстрації об’єкта нерухомості, наприклад, земельної ділянки. Коли ж вказана норма почне діяти, через декілька років вимоги до такого пакету документів гармонізуються, і ми будемо мати однакову практику реєстрації в масштабах усієї України.