Зaпрoвaджeння РРO нe дaсть пoзитивнoгo фіскaльний eфeкту і збільшить вaртість aдмініструвaння бізнeсу, щo нe сприятимe дeтінізaції eкoнoміки. Oцінкa рeзультaтів aнaлізу витрaт нa викoнaння рeгулятoрниx вимoг щoдo зaпрoвaджeння РРO свідчить прo суттєвe збільшeння фінaнсoвoгo нaвaнтaжeння нa суб’єктів гoспoдaрськoї діяльнoсті — від 4,7% дo річнoгo oбсягу дoxoду для плaтників єдинoгo пoдaтку другoї групи. Рoзрaxунки здійснювaлись зa дoпoмoгoю Єврoпeйськoї мeтoдики — SME-test тa стoсувaлися витрaт підприємців зa пeрший рік впрoвaджeння РРO нa oдин aпaрaт. Їx рeмoнт тa oбслугoвувaння, якe гaрaнтує фіскaльну склaдoву, кoштують дoрoгo. Зa результатами розрахунків встановлено, що вартість впровадження РРО для третьої групи становитиме 4 млрд грн, а для другої — 37 млрд грн. Ті, у яких обсяг реалізації сягає 2 млн грн на рік, за перший рік застосування касових апаратів витратять 71 тис грн або 3-4% доходу. Отже, на заходи з впровадження та адміністрування касового апарата вони сплатять стільки, скільки сплатять у бюджет. Державний бюджет зазнає значних втрат від адміністрування введення в експлуатацію РРО суб’єктами малого бізнесу на понад 53 млн грн, створить додаткові витрати на адміністрування та опрацювання звітності суб’єктів та здійснення контрольних функцій Державною фіскальною службою. Чим дрібніший суб’єкт підприємництва, тим дорожче йому обійдеться застосування РРО. Точиться дискусія і про купівлю касового апарата. Такі дрібні підприємці не мають відповідного фахового рівня, освіти. Крім того, підприємці купуватимуть дешеві моделі, які часто ламаються. Таким видом торгівлі займаються люди, які не змогли знайти себе в інших сферах. Для них витрати на РРО становитимуть лише 0,35%, що говорить про нерівні конкурентні умови. Це також не вирішить проблему. Так, це дорога покупка, але слід додати ще й вартість адміністрування. Третю групу платників єдиного податку можна поділити на умовні підгрупи. Державна регуляторна служба проаналізувала витрати суб’єктів малого підприємництва на виконання норми законодавства щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій та отримала сенсаційні результати. Друга підгрупа — це підприємці, дохід яких сягає максимальної межі цієї категорії — до 20 млн грн на рік. У бюджет при цьому вони сплачують 4% від доходу. Міфи і реалії Ця норма не поширюється на платників, що продають товари на ринках і через засоби пересувної мережі. Проблема полягає не стільки у самому апараті, скільки в обліку та помилках, які виникатимуть у дрібних підприємців, які не мають відповідних навиків та знань. Норми набирають чинності з 1 січня 2016 року для другої групи і з 1 липня 2015 року — для платників єдиного податку третьої групи.
Вважаю, що потрібно повернути спрощену систему до першоджерел, повернути її тим суб’єктам, які справді проти бідності. Слід, як і було раніше, встановити третю групу з іншими критеріями для фізичних осіб-підприємців та ввести п’яту групу для суб’єктів, які можуть більше витрачати на облік і здатні вести касові апарати. Крім того, необхідно змінити систему штрафів за порушення використання РРО, щоб дати можливість людям навчитися виправляти помилки та вести облік. Це не завдасть державі фіскальних втрат. Як у світі А гонитва за контролем цієї групи підприємців буде невиправдано дорого коштувати державі і бізнесу. За часів уряду Азарова було введено групу з оборотом коштів до 20 млн грн на рік, чим цей принцип було порушено.
* * *
Подібні регулювання передбачені к Румунії. Уряд передбачає кількамісячний перехідний період до запровадження обов’язку використовувати сертифіковані ККА, яке повинне відбутися не пізніше 1 січня 2016 року. Це пов’язано з тим, що застосування касових апаратів сприяє досягненню однакових правил гри для різних платників податків. Протягом перехідного періоду уряд також планує докласти зусиль щодо стимулювання надання чеків. Уряд Словенії на початку травня 2015 року ухвалив проект закону щодо запровадження обов’язкового застосування контрольно-касових апаратів для всіх осіб, які повинні надавати чеки, з метою знизити розмір тіньової економіки та розширити базу оподаткування. Винятком є невеликий бізнес, бізнес з тимчасовими готівковими продажами, продажі «від дверей до дверей». Винятками з цього регулювання є продаж марок, періодики, квитків у громадському транспорті, телефонних карток, товарів через автомати, товари, оплату за які здійснюють при доставці, товари і послуги, які виробляють і надають студенти. Цікаво, що податкові органи Швеції у цій ініціативі отримали підтримку бізнесу, незважаючи на додаткові видатки, з якими він зіткнувся — касовий апарат коштує близько 1 785 євро. Великий бізнес підтримав ідею, а малий — розкритикував через додаткові витрати. Фото 20minut.ua Зокрема, в Бельгії з 2015 року запровадили обов’язкове застосування ККА для готелів і ресторанів та планують поширити зміни на всі магазини. У Словаччині обов’язкове застосування зареєстрованих у податкових органах електронних касових апаратів передбачене для всіх суб’єктів господарювання, які продають товари або надають послуги. Подальший перехід до запровадження обов’язкового застосування РРО оголосила низка країн. За ідеєю, інформація про здійснені трансакції буде одразу потрапляти до податкових органів. У законі щодо використання ККА чітко визначено перелік можливих зловживань та порушень, а також розмір штрафів.
Також звертаю увагу, що прямої норми, яка б вимагала РРО від усіх інших, нема і бути не може. Фото unian.net Хоча вони сплачували більше, але, економлячи на хабарах, зменшували свої видатки. Позитивних наслідків ми не досягнемо ні для бюджету, ні для якості торгівлі. Якщо такий товар заходить в Україну, то він обов’язково буде проданий. Звичайно, біля кожного касового апарата не поставиш перевіряючого. Тобто це не зупинить ні контрабанду, ні контрафакт. При повному обліку суб’єкти мікробізнесу сплачували податки у розмірі від 15 до 30 грн на місяць, а коли була введена спрощена система оподаткування — до 200 грн. Суб’єкти підприємництва добровільно переходили на таку систему. Вибіркові перевірки нічого не дадуть, крім додаткових штрафів, які будуть застосовуватися вибірково. Чи через ринки, які не використовують касові апарати, чи через суб’єкти підприємництва з касовими апаратами, неплатників ПДВ, які будуть проводити їх через фіктивні накладні. Ця система існувала саме для них. Тобто для «підприємців проти бідності». В Україні нараховується 250 тис платників податків третьої групи. Від найпростіших — переходу на другу групу спрощеної системи оподаткування, реєстрації нового суб’єкта господарювання другої групи чи реєстрації кількох суб’єктів — до більш екзотичних способів торгівлі — через пересувну мережу. Прихильники масового поширення касових апаратів, крім посилання на Європу, зазначають, що застосування дрібними підприємцями апаратів зупинить продаж контрабанди і запобігатиме приховуванню готівки. Оскільки неможливо поставити перевіряючого біля кожного касового апарата, то приховування готівки не виключається. Тоді навіщо це робити? Крім того, уже описано, як легально обійти такі вимоги застосування РРО. Це не відповідає дійсності. Так ми не досягнемо цілей, яких прагне держава, з введенням вимог до застосування касових апаратів. Це тільки посилить корупційну складову. Відстежити контрабандні та контрафактні товари у роздрібній торгівлі майже неможливо. Щоб застрахуватися від додаткових ризиків, простіше буде працювати у тіні. Таким чином, тінізація не зменшиться. Спрощена система оподаткування була введена саме для того, щоб позбавитися зайвих видатків на облік та адміністрування найдрібніших суб’єктів, тих, для кого це дорого і не відповідає їх рівню фахової підготовки для такої роботи. Що буде, якщо…
Таким чином, чеки набувають цінності для споживача, оскільки вони діють як лотерея, яка не коштує додаткових грошей, але дає можливість виграти приз. У Португалії споживачі можуть вимагати зниження зобов’язань з оподаткування доходів фізосіб у сумі 15% ПДВ, сплаченого за послуги в чотирьох секторах: ремонт та утримання автомобілів, ремонт та утримання мотоциклів, ресторанний та готельний бізнес, перукарні і салони краси. Нам потрібно зменшити витрати бізнесу на впровадження касових апаратів і зробити витрати підприємців корисною інвестицією у власний розвиток. Фото на головній Олександра Єрмоченка Все це можливо, якщо знайти шляхи стимулювання споживача. Мальта була першою країною ЄС, яка запровадила такі лотереї у 1997 році. Такі лотереї-призи розігруються серед учасників, які надсилають свої чеки за покупки. Питання використання РРО в Україні залишається проблемним. Ці сектори були обрані через те, що вони найбільш схильні до ухилення від сплати ПДВ через неформальні операції — без застосування РРО.
Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Вона не претендує на об’єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора.
Міжнародний досвід свідчить, що на фоні запровадження ефективних схем контролю за сплатою податків починають надавати більшого значення м’якшим схемам контролю, які стимулюють споживачів отримувати чеки. Серед інших країн обов’язкове використання РРО у Канаді. Використання РРО поширене, зокрема, у Швеції та Польщі. Фото ipress.ua Навіть у забезпеченій та високоорганізованій Європі обов’язкове застосування касових апаратів запроваджують тільки зараз. За інформацією експертів програми USAID «Лідерство в економічному урядуванні», у 2010 році у 43% країн ЄС були обов’язкові касові апарати з фіскальною пам’яттю, тоді як в інших країнах діють вимоги щодо ведення ретельного обліку проведених операцій. Зокрема — щодо використання касових апаратів без фіскальної пам’яті. Європейський досвід також суперечливий.
Микробизнес и кассовые аппараты: друзья или враги
Предыдущая запись