Ольга Зеленяк, эксперт Центра политических студий и аналитики
Зазвичай наближення місцевих виборів спричиняє активізацію дорожніх робіт.
Нинішня передвиборна кампанія у столиці не стала винятком.
З 1 липня по 1 жовтня 2015 року комунальна корпорація «Київавтодор» за результатами тендерів уклала кілька угод на ремонт доріг на 222 млн грн.
Це майже в 2,5 разу більше, ніж за аналогічний період 2014 року.
У цей період київські комунальні підприємства активно купували асфальтобетонну суміш та послуги дорожньо-будівельної техніки.
Таке суттєве збільшення кількості процедур та сум закупівель за короткий час містить потенційні корупційні ризики, які важливо розглянути та попередити.
Дискримінація учасників
Коло компаній, які традиційно виграють тендери на ремонт доріг у Києві, не змінюється з року в рік.
Така ситуація пов’язана не тільки з тим, що виконання цих робіт потребує досвіду, кваліфікованих працівників та матеріально-технічної бази, а ще й через те, що замовники тендерів нерідко вписують в умови участі такі вимоги, які обмежують конкуренцію та потенційно дискримінують учасників.
Так, під час проведення процедури закупівлі робіт з капітального ремонту дорожньої мережі Києва, переможця в якій було оголошено у вересні, комунальна корпорація «Київавтодор» вимагала від учасників наявності складу та виробничої бази у Києві або у 50-кілометровій зоні від його межі.
На думку комітету з конкурсних торгів «Київавтодору», вимога про розташування баз учасників не лише у Києві, а й поза його межами сприяла розширенню кола потенційних виконавців. Проте, передбачивши такі умови, замовник відсік від участі в тендері підприємства, бази яких знаходяться на більшій відстані.
У липні комунальне підприємство «Шляхово-експлуатаційне управління з ремонту та утримання автомобільних шляхів та споруд на них Печерського району», Київ, під час купівлі асфальтобетонної суміші включив у технічні вимоги примітку, за якою учасник торгів повинен виробляти товар і мати акредитовану лабораторію.
Застосування неконкурентної процедури
Переговорна процедура є винятком з правил здійснення закупівель за публічні кошти, а наявність підстав, що підтверджують винятковість ситуації, повинна бути доведена замовником документально. Проте деякі замовники штучно створюють ситуацію, у якій з’являються підстави використати неконкурентну процедуру.
2 вересня 2015 року КП «Автодорсервіс» Києва опублікувало інформацію про переговорну процедуру під час закупівлі асфальтобетонної суміші на 492 тис грн.
В обґрунтуванні застосування цієї процедури замовник вказав, що відкриті торги було двічі скасовано через відсутність достатньої кількості учасників. Однак дві попередні процедури відкритих торгів, скасовані замовником, були оголошенні ним з інтервалом всього десять днів: 3 липня 2015 року та 13 липня 2015 року.
Коментуючи факт проведення закупівлі за неконкурентною процедурою, керівництво «Автодорсервісу» посилається на те, що було закуплено невеликий обсяг товару, на який зазвичай важко знайти постачальників.
Проте, за даними порталу «Держзакупівлі», бажаючі поставити бетон були. На перший тендер пропозицію подало ТОВ «ТД БМТ», на другий — ПП «Автомагістраль». Переговорну ж процедуру провели з ТОВ «СБМУ «Підряд».
Офшори та «прокладки»
«Шляхово-експлуатаційне управління з ремонту та утримання автошляхів та споруд на них Печерського району» уклало договір на ремонтні послуги на 2,43 млн грн з ТОВ «Єживан», розмір статутного фонду якого становить 2 тис грн.
Це ж підприємство 24 липня уклало договір на закупівлю асфальтобетонної суміші на 8 126 900 грн з ТОВ «Будівельна компанія «Ескадор», засновник якої — компанія «ЛонгріджТрейдингЛімітед», зареєстрована на Британських Віргінських остовах.
За інформацією порталу Edata, з 15 вересня 2015 року «Шляхово-експлуатаційне управління з ремонту та утримання автошляхів та споруд на них Печерського району» перерахувало «Будівельній компанії «Ескадор» 1 752 036 грн. За даними КП, послуги згідно з договором з ТОВ «Єживан» підприємство поки не замовляло.
Таким чином, великі тендери містять низку корупційних ризиків, які можуть зашкодити бюджету, а платникам податків — залишити ями на автострадах.
Київським чиновникам слід пам’ятати, що основними принципами публічних закупівель є максимальні економія та ефективність, недискримінація учасників, а також запобігання корупційним діям та зловживанням.
Моніторили закупівлі експерти Центру політичних студій та аналітики в рамках проекту «Створення та впровадження системи моніторингу за використанням публічних коштів «Відкритий бюджет» за підтримки ЄС
* * *
Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об’єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.
Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.