Оксана Маркарова, первый заместитель министра финансов
Вісім місяців тому, 15 вересня 2015 року, Міністерство фінансів та Державна казначейська служба відкрили офіційний портал публічних фінансів «Є-Data».
Він заслужено отримав друге ім’я — «інформаційна революція».
У нас було мало часу для імплементації закону «Про відкритість використання публічних коштів», на реалізацію якого портал був створений, але з того моменту «Є-Data» стала найбільшою в Україні профільною базою відкритих даних.
Ось вісім фактів з життя проекту за ці вісім місяців.
1. Офіційний портал публічних фінансів України створено за 82 дні.
2. Портал містить понад 18 млн трансакцій та 4,3 млн договорів, додаткових угод, актів та звітів розпорядників та отримувачів бюджетних коштів, державних та комунальних підприємств.
3. 37% розпорядників бюджетних коштів вже створили свої службові кабінети на порталі. Враховуючи відсутність у значної кількості бюджетних організацій облікових систем та якісного інтернету, це значний успіх. В Одеській, Львівській та Тернопільській областях відсоток реєстрації становить 47-56%.
4. Команда проекту та його партнери провели 78 семінарів, тренінгів та «круглих столів» за участю державних службовців, громадськості та журналістів у різних регіонах України. Було охоплено 4,5 тис представників різних цільових аудиторій.
5. На створення порталу з бюджету було виділено 1,5 млн грн, з яких 500 тис грн повернулося до державної скарбниці у вигляді податків, ще 300 тис грн розподілено по фондах державного підприємства — розробника порталу. Тобто фактичні витрати становили лише 700 тис грн.
6. За оцінками експертів наявність відкритих даних на порталі Є-data покращить ефективність логістики державних контрактів на 12-15%.
7. Уже в 2015 році завдяки порталу «Є-Data» Україна суттєво поліпшила свій рейтинг від Global Open Data Index, отримавши 54 місце серед 122 країн світу в категорії «Відкриті дані держави».
8. У квітні наш портал відвідувало понад 85 тис людей щоденно. Для публічного порталу, якому лише вісім місяців, це найкраща характеристика і ключовий показник ефективності.
У лютому 2016 року Кабмін затвердив концепцію створення інформаційно-аналітичної системи «Прозорий бюджет». Тепер ми маємо бачення якісно нового підходу до управління публічними фінансами в Україні.
Реалізація системи «Прозорий бюджет» дозволить Україні автоматизувати бюджетну систему, отримати інструменти управління державними фінансами та довгострокового планування, а також оцінку ефективності бюджетного процесу завдяки актуалізованій системі ключових показників ефективності — КPI.
Проект «Є-Data» дотримується міжнародних стандартів щодо відкритих даних. Так, інформацію з порталу можна завантажити у машино-зчитувальному форматі.
При цьому ми чітко проводимо межу між оприлюдненням даних про публічні фінанси та наданням сервісів на їх базі. Сервіси на базі open data стають найбільш ефективним, якщо держава залучає до їх створення громадськість та бізнес.
Так, об’єднавши зусилля з громадськими організаціями та міжнародними донорами, Мінфін допоміг створити на базі «Є-Data» перший в Україні спеціалізований сервіс 007.org.ua. Наші колеги лише на початку шляху, але це буде якісний та своєчасний продукт на ринку відкритих даних України.
Головне те, що команда «Є-Data» в складі Мінфіну та Державної казначейської служби під моїм головуванням змогла здійснити цю революцію. Нас підтримали міністр фінансів Наталія Яресько, парламентська група на чолі з Андрієм Парубієм, наші громадські чемпіони з ЦПСА «Ейдос».
Неоціненну підтримку проекту продовжують надавати US Treasury, USAID, GIZ, ECG, Інститут бюджету та соціально-економічних досліджень, ГО «Має бути». У наших планах — розширення порталу і старт перших модулів «Прозорого бюджету» в річницю порталу у вересні. Долучайтесь!
* * *
Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об’єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.
Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.